Sportovní a podnikatelská střední škola v Plzni
Sportovní a podnikatelská
střední škola v Plzni
rozšířené vyhledávání

Malé pololetní distanční shrnutí

Malé pololetní distanční shrnutí

Očima pana ředitele

Máme za sebou v pořadí druhé klasifikační období, které bylo mírně řečeno nestandardní. Zatímco od loňského března do letních prázdnin jsme se pomalu ale jistě všichni učili jak na distanční výuku, v říjnu jsme již věděli, co nás čeká, a v rámci našich možností jsme adekvátně reagovali. Většině žáků byl dopřán luxus být fyzicky ve školním zařízení pouze v září a částečně v prosinci. Rozhodli jsme se pro variantu překlopení denního rozvrhu do výuky distanční. Po celý průběh distanční výuky jsme udržovali podíl online vyučovaných hodin kolem hodnoty 60 %. Kromě hodin tělesné výchovy, kde si žáci plnili svoje povinnosti pravidelným zasíláním přehledů svých týdenních aktivit, si každý kantor rozhodoval o režimu své výuky individuálně. Při distanční výuce využíváme přednostně balík produktů Microsoftu se specializovanou aplikací Teams. V této aplikaci žáci zjistí, které hodiny má kantor v plánu odučit online, mohou komunikovat s jednotlivými vyučujícími nebo mezi sebou a v neposlední řadě odevzdávat vypracované úkoly.

Samozřejmě, že se nám nevyhnuly některé klasické komplikace. Občas kantor opomenul přidat do kalendáře svoji hodinu a napravoval to až na poslední chvíli v pozdních večerních hodinách dne, který bezprostředně výuce předcházel. To paradoxně ale většina žáků zavčasu zjistila, poněvadž z nějakých těžko pochopitelných důvodů zůstávala vzhůru dlouho do noci.

Nedej bože, aby kantor před svým uložením se k spánku, zapomněl vypnout počítač či mobil se spuštěnými Teamsy. Ráno mohl na svém zobrazovacím zařízení najít i několik pokusů ponocujících žáků o půlnoční komunikaci.

Některým kantorům se ale zřejmě objem odučených online hodin zdál nedostatečný, a tak zcela záměrně naplánovali svoji výuku i přes vánoční svátky. Bylo potom zábavné nejenom o Štědrém dnu kontrolovat vyskakující oznámení o začátcích online hodin na svých zařízeních.

Aktivní žáci nás naopak udržovali ve střehu přímo na online hodinách. Zpočátku zejména distanční výukou nepolíbení prváci plnili chat animovanými obrázky počínaje a spoustou nepublikovatelných výrazů konče. Tyto provokace ale po určité době přeci jen ustávaly, ať už z důvodu zmoudření daných jedinců nebo jejich lenosti. Někteří filutové již dopředu hlásili nefungující mikrofony či kamery, zatímco ještě polehávali ve svých peleších. Bohužel se našlo v každé třídě pár jedinců, kterým se distanční výuka stala pouze příležitostí k atakování nejvyšších míst v žebříčku absence.

I když jsme se k distanční výuce pokusili přistoupit se vší vážností a zodpovědností, nikdy nedokážeme svým snažením plnohodnotně nahradit výuku prezenční. Čím delší dobu zůstáváme v tomto režimu, tím se výukový proces stává náročnější pro obě strany, které se ukrývají za kamerami. Samostatnou kapitolou se jeví otázka hodnocení znalostí jednotlivých žáků. Nebudeme si nalhávat, že dokážeme v současné situaci vytvořit takové prostředí, které by bylo spravedlivé pro všechny zúčastněné - pokud si žák usmyslí, vždy se bude nacházet hezkých pár kroků před zkoušejícím. Samozřejmě, že hodně také záleží na konkrétním předmětu – trochu jiná situace bude při konverzaci v cizím jazyce a trochu jiná například v matematice. Tady nám nezbývá skoro nic jiného, než se snažit vysvětlit svým svěřencům, že se časem přeci jen vrátíme do školních lavic a potom budou mít obrovskou výhodu ti, kteří se ve větší míře pokoušeli dostat do svých hlav vysvětlovanou látku. Klasifikace v tomto pololetí není bohužel ani tak o aktuálních vědomostech jednotlivých žáků, ale spíše většinou pouze odráží jejich přístup k distanční výuce. Tuto domněnku samozřejmě nemůžeme paušalizovat, ale určitě ji alespoň musíme vzít na vědomí. Každopádně pokud bude mít žák na svém výpisu známek u nějakého předmětu hodnocení „neklasifikován“ nebo dokonce „nedostatečný“, znamená to jediné: daný předmět byl v prvním pololetí zcela mimo pole jeho působnosti.

Výpis vysvědčení za první pololetí letošního školního roku bohužel žáci zatím obdržet nemohou. Bude jim předán až v týdnu, kdy jim bude povolen návrat do školy. Se svým hodnocením se jednotliví žáci a jejich rodiče mohou zatím seznámit přes školní informační systém Bakaláři. V případě nejasností či problémů se obracejte na třídní učitele. Zrovna tak se na nás obraťte, pokud budete mít jakékoliv dotazy či připomínky k probíhající distanční výuce. Třeba se nám na základě vašich podnětů podaří zkvalitnit naše snažení.

Ještě několik slov k žákům čtvrtých ročníků, kteří mají před sebou finále svého studia v podobě maturitních zkoušek. I když podobně jako v minulém školním roce znovu éterem probleskují informace o možných úlevách u zkoušky z dospělosti, v žádném případě na žádnou, byť dílčí úlevu, nelze spoléhat – nejdříve je nutné se ke zkoušce kvalifikovat na základě prospěchu ve druhém pololetí. Doufejme, že si žáci čtvrtých ročníků pořádně prohlédnou kalendář a uvědomí si, jak málo času zbývá do úvodních etap Tour de Maturita. Podle posledních zpráv je velká šance návratu posledních ročníků do škol počátkem února – snad tomu tak bude. Každopádně ať bude výuka probíhat prezenčně či distančně, jakmile, přátelé, špatně odstartujete, může se Vám závod o pár etap protáhnout – a to asi chtít nebudete.

S přáním, ať se učebny v naší škole co nejdříve znovu zaplní a my se vrátíme ke klasickému stylu výuky a fungování, se pro tento okamžik loučím.

Datum vložení: 26. 1. 2021 14:07
Datum poslední aktualizace: 26. 1. 2021 14:40
Autor: Mgr. Jiří Jonák

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3

Studenti o škole